Spanie w trakcie ciąży. Jak powinna leżeć matka? Co zrobić w przypadku bezsenności?

W trakcie ciąży jest bardzo istotne - powinnaś sporo odpoczywać i przesypiać odpowiednią liczbę godzin. Regularny, nieprzerywany sen jest dla Ciebie bardzo ważny, jednak „bycie wypoczętą” następnego dnia nie jest wcale takie proste. Zmiany hormonalne jakie zachodzą w Twoim organizmie powodują czasem trudności ze snem. Czy w ciąży jest możliwy spokojny sen? Powinnaś poznać kilka metod, które pomogą Tobie w walce z ciążową bezsennością. Poniżej wyjaśniamy, jak leżeć w ciąży i co zrobić, aby w pełni się zregenerować.

Bezsenność jest uporczywą dolegliwością, z którą zmaga się większość kobiet w ciąży.

Dziecko w brzuchu jest coraz bardziej aktywne, a ciebie zaczyna boleć kręgosłup, pęcherz częściej zmusza Cię do korzystania z toalety, często też łapią Cię skurcze łydek, zaczynasz odczuwać niepokój i stres związany ze zbliżającym się porodem. Te wszystkie czynniki mają negatywny wpływ na jakość Twojego snu w ciąży. Co możesz zrobić, aby zminimalizować dręczące dolegliwości i poradzić sobie z bezsennością?

Jak spać w ciąży? 5 naszych porad:

  • Zadbaj o odpowiednie łóżko. Materac, na którym śpisz nie powinien być zbyt miękki, jednak powinien odpowiednio podtrzymywać Twój kręgosłup. Kołdra, którą się okrywasz nie może być za gruba z tego względu, że podczas ciąży zmienia się Twój metabolizm, więc możesz często odczuwać uderzenia gorąca. Niezbędny jest także większy zestaw poduszek, które możesz podkładać sobie pod głowę, plecy, kolana.
  • Śpij w odpowiedniej pozycji. Najważniejsze, aby wybrana przez Ciebie pozycja dawała najwięcej komfortu, jednak należy uwzględnić zalecaną „pozę” do spania. Jak więc leżeć w czasie ciąży? Najlepiej układaj się na lewym boku, a prawą nogę zegnij w kolanie, tak aby była możliwe jak najbliżej brzucha. Unikaj spania na wznak, gdyż taka pozycja utrudnia oddychanie, zaburza krążenie krwi powodując przy tym spadek ciśnienia tętniczego, co może skutkować niedotlenieniem dziecka, gdy leżysz w ciąży na wznak. Twoja macica uciska na naczynia krwionośne znajdujące się po prawej stronie kręgosłupa.
  • Unikaj stresu. Gdy nie możesz zasnąć z powodu natłoku myśli, dopada Cię stres i lęk związany z ciążą i porodem, postaraj się zająć się czymś co Cię zrelaksuje – posłuchaj muzyki, poczytaj książkę, zajmij się czymś w domu. Myśl o pozytywach jakie czekają Ciebie, gdy twój malec pojawi się na świecie.
  • Stosuj odpowiednią dietę. Na poziom snu w ciąży może wpływać parę produktów żywnościowych. Nie pij kawy, napojów gazowanych. Ogranicz spożycie herbaty, gdyż dodatkowo działa moczopędnie. Ogranicz także spożycie ciężkostrawnych i tłustych potraw, zwłaszcza wieczorem. Sięgnij po owoce (banan zawiera sporo magnezu, który ułatwia zasypianie), jedz warzywa, ryż, jogurty. Dzięki takiemu menu unikniesz bólu brzucha, niestrawności czy zgagi.
  • Nie zapominaj o ruchu.Trochę ruchu nie zaszkodzi. Każdego dnia możesz wykonywać delikatne ćwiczenia fizyczne. Skonsultuj się z lekarzem, który doradzi, jakie ćwiczenia będą dla Ciebie najlepsze. Regularna, nawet niewielka aktywność fizyczna pomaga na sen w ciąży i pozwala Ci szybciej zasnąć i lepiej przespać całą noc. Dla ciężarnej najlepszym sposobem na ruch jest chodzenie.

Ważne: nie lecz samodzielnie objawów bezsenności. Nie zażywaj leków, o których nie wie Twój lekarz. Aby pomóc sobie w zasypianiu i dalszym śnie w trakcie ciąży, zastosuj nasze porady. Jeżeli problem będzie się powtarzał, skonsultuj się ze specjalistą.